تور لحظه آخری

تور لحظه آخری

تور لحظه آخری

تور لحظه آخری

سفارتخانه آمریکا در تهران

سفارتخانه آمریکا در تهران به سال ١٩٤٨ میلادی برابر با سال ١٣٢٧ تاسیس شد. این ساختمان توسط معمار ون در گراچ، یکی از معماران بنام در آنکارا طراحی شد.

سفارتخانه آمریکا در تهران دو طبقه آجری، بیشتر شبیه دبیرستان‎ها‎‎ی ایالات متحده در سال‎ها‎‎ی ١٩٣٠ تا ١٩٤٠ بود. لوی هندرسون، سفیر آمریکا در ایران،سفارتخانه آمریکا در تهران را با نام مستعار «هندرسون بالا» می‎‎نامید. ساختمان سفارتخانه آمریکا در تهران در سال ١٩٥١ یعنی سال ١٣٣٠، تکمیل و آماده راه اندازی شد.

ابتدا ماموریت دیپلماتهای آمریکایی در سفارتخانه آمریکا در تهران، برقرار روابط سیاسی با ایران بود. در آن زمان‎ها‎‎ نیز میان امریکا و روسیه اختلاف قدرت بالا گرفته بود و جنگ سردی که میان دو بلوک شرق و غرب رخ داده بود، موجب رقابت بر سر برقرار روابط با ایران شده بود. سفارتخانه آمریکا در تهران نیز یکی از امتیازهایی بود که آمریکا در مقابل روسیه گرفته بود.

پس از استقرار کامل دیپلماتها و افزایش روابط میان نیویورک ـ تهران، سفارتخانه آمریکا در تهران نیز به مقری برای افزایش تبادلات تجاری گردید به طوری که در دهه‎ها‎‎ی ٣٠ تا ٥٠، امریکا به عنوان اولین شریک تجاری ایران عنوان می‎‎شد. رفت و آمدهایی که میان دو دولت انجام می‎‎شد، از طریق سفارتخانه آمریکا در تهران بوده و این ساختمان به محلی برای عقد قراردادهای تجاری و تسلیحاتی گردید.

سرانجام با وقوع انقلاب در سال ١٩٧٦٩ (برابر با ١٣٥٧ شمسی)، اگر چه آمریکا در ردیف اولین کشورهایی بود که پیروزی انقلاب را به ایران تبریک گفت، اما روابط دو کشور ایران و آمریکا رو به تیرگی نهاد. سرانجام با اقدام دانشجویان ایرانی در حمله به سفارتخانه آمریکا در تهران، روابط دو کشور به وخامت گرایید به طوری که پس از این واقعه تحریم‎ها‎‎ی آمریکا علیه ایران آغاز و روابط دو کشور به طور کامل قطع گردید.

یکی از نکات بسیار مهم از سالهای پیروزی انقلاب تاکنون، بسته ماندن سفارتخانه آمریکا در تهران‎ می‎‎‎باشد که این امر به فقدان رابطه میان سران دو کشور بر‎ می‎‎‎گردد. یکی از علل این امر را شاید بتوان در اختلافات ایدئولوژیکی دو کشور تفسیر نمود. در حالیکه آمریکا خواهان بازگشت ایران به حالت قبل از انقلاب و تبدیل به قطب قدرت نظامی در منطقه است، ایران آمریکا را عامل اصلی انحطاط دانسته و خواهان عدم مداخله این کشور را در اوضاع داخلی خود‎ می‎‎‎باشد.

در حال حاضر نیز میان دو کشور بر سر تسلیحات هسته ای در کشور، مناقشات زیادی وجود دارد که این امر از باز شدن مجدد سفارتخانه آمریکا در تهران جلوگیری‎ می‎‎‎کند. با وجود توافقات اخیری که میان وزرای خارجه ایران و آمریکا صورت گرفتهف بعید به نظر‎ می‎‎‎رسد که در اینده نزدیک شاهد باز شدن مجدد سفارتخانه آمریکا در تهران باشیم.